maandag, december 19, 2011

Maatschappelijke Stage

Vandaag had zoon K voor het eerst een vak op zijn rooster met de titel MaS. Ik zei dat het een afkorting was voor Maakt Alles Schoon. Je moet gaan opruimen. Dat geloofde hij niet. Zo juist kwam hij thuis en vertelde mij dat MaS staat voor Maatschappelijke Stage, hij moet net als alle andere MAVO kids 30 uur Maatschappelijke Stage lopen. Nog niet zolang geleden was de sponsor loop onderdeel van de MaS, nu gaan ze binnenkort met de klas twee uur wijkschoonmaak uitvoeren. Vandaag had hij daar een uurtje informatie over gekregen. Over zwerfafval. ( zie je wel "Maakt Alles Schoon". haha. ) K moest een vragen lijstje invullen. Daar gaan we: 1. Welke talenten en vaardigheden heb jij, denk je, die je goed kunt gebruiken bij een actie tegen zwerfafval? Antwoord GEEN. ( als ik hier iets invul zei hij, dan moet ik het gaan doen. ) 2. Wie zou het probleem van het zwerfafval moeten oplossen? Antwoord: De gemeente. 3. Wat kan jouw bijdrage zijn in de oplossing van het probleem "zwerfafval"? Antwoord: "niets"   Het mag duidelijk zijn dat K niet blij is met het plan om twee uur de straat te gaan vegen. "Wat leer ik daar nou van. En nog in de winter ook." Helemaal ongelijk kan ik hem niet geven, een paar uur helpen op een kinderboerderij of een werkdag naar Lenie t Hart lijkt mij ook veel leerzamer. Ook zoon R die VMBO volgt krijgt te maken met een stage: hij moet 8 dagen werk ervaring op doen in de Sport, DienstVerlening en Veiligheid. Voor die stage plaats moet hij zelf zorgen. Een hele klus voor een 15 jarige. Want waar moet je beginnen? Heb jij tips? Dan kun je reageren op dit stukje.

Geen opmerkingen: